Burn Out en Stress

 

Burn-Out en Stress

Na een drukke, stressvolle periode of wanneer de stress te lang aanhoudt kan er een lichamelijk of psychisch omslagpunt komen. Slaapproblemen, moeheid, concentratieproblemen en algehele malaise zijn veel genoemde klachten. Deze klachten hebben een negatieve invloed op het dagelijks functioneren en zijn kenmerken van een burn-out. Een burn-out komt steeds vaker voor, met name in beroepen waar de ervaren werkdruk erg hoog is. Toch hoeft en burn-out niet gerelateerd zijn aan werk.

Neurofeedbacktraining
Bij een burn-out zijn er meestal twee fasen in de hersenactiviteit. Vlak vóór de burn-out, als men wordt blootgesteld aan overmatige stress, zijn de hersenen erg actief. Zelfs té actief, we spreken dan van een over-activatie. Op het moment van het lichamelijk of mentaal omslagpunt, is er een plotselinge verandering te zien in de hersenactiviteit. De hersenen switchen van overactiviteit naar onderactiviteit. Met neurofeedback wordt geprobeerd om de hersenactiviteit binnen normale grenzen te krijgen.

Resultaten en effectiviteit
Het is vooraf moeilijk te zeggen hoeveel trainingen er nodig zijn. Dit is afhankelijk van de klachten, de afwijking van de hersenactiviteit en de vorderingen tijdens de trainingen. Na acht tot tien trainingen kunnen gedragsmatige veranderingen optreden. Het slaappatroon kan verbeteren waardoor men overdag minder moe is. Ook kunnen er verbeteringen optreden in de concentratie en geheugen. Patiënten kunnen langer met iets bezig zijn en zijn minder snel afgeleid. Ook kunnen emoties beter gecontroleerd worden. De veranderde hersenactiviteit wordt vanzelf ingezet in het dagelijks leven. Hier is geen extra oefening voor nodig.

Social Network Widget by Acurax Small Business Website Designers